Hvorfor ble jeg trist og negativ av MDMA?

Jeg har tatt forskjellig type stoffer en stund med gjevne mellomrom nå
Hver gang jeg tar molly eller x blir jeg veldig energisk og glad, men jeg tok det i dag og jeg ble bare mer negativ og trist enn det jeg allerede var. Hvordan går det hvis jeg liksom få på serotonin?

Kvinne, 17 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er ulike faktorer som kan påvirke hvordan MDMA fungerer. For eksempel kan dagsform eller sinnstilstand på det aktuelle tidspunktet ha betydning. MDMA er et stoff hvor mange opplever å komme i bedre kontakt med følelsene sine, og dersom du i utgangspunktet har noen vanskelige følelser for tiden (bevisst eller ubevisst), kan dette fremheves i MDMA-rus.
Ellers kan det også hende at du ikke har ventet lenge nok siden forrige gang du tok det. Dersom det ikke går nok tid fra gang til gang du tar et rusmiddel som virker på serotoninnivået i hjernen, kan rusmiddelet virke annerledes enn det pleier. Dette er fordi nivået av serotonin i hjernen trenger å stabilisere seg fra gang til gang, som noen ganger kan ta litt tid.
Uansett, dersom du reagerte på denne måten, kan det tyde på at du kanskje har godt av en pause fra MDMA, og kanskje også fra rusmidler generelt.