Hvordan kan jeg få broren min til å slutte for godt me å ruse seg
Hvordan kan keg få brorn min til å slutte for godt me å ruse seg

Kvinne, 17 år fra Finnmark
RUStelefonen svarer:
Det å få noen til å slutte å ruse seg, er en svært vanskelig og stor oppgave å ta på seg, som ofte vil skape mye frustrasjon og skuffelse. Egentlig er det ikke du kan gjøre som kan få broren din til å slutte å ruse seg, og det er heller ikke din oppgave. Du kan være en støttende søster, som støtter han i hans gode valg, men ut over det, er det han selv og hjelpeapparatet som må hjelpe han.
Det som skal til for at broren din skal slutte å ruse seg, er at han selv tar initiativ eller samtykker til å slutte å ruse seg, samt muligens hjelp. Det er vanskelig for oss å gi deg spesifikke råd for hans situasjon, da vi ikke vet noe om den, men dersom broren din ønsker, kan han ta kontakt med sin fastlege for å få hjelp. Du eller dere er også velkommen til å kontakte oss for en samtale om hva slags muligheter han har for hjelp.