Hvordan kan det ha seg at mindreårige får lov til å drikke såkalt alkoholfritt øl. Når alle slike typer øl inneholder fra 0.5 % alkohol

Kvinne, 44 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Drikkevarer med opptil 0,7 % alkohol er definert som alkoholfrie, noe som betyr at det er fullt lovlig å selge eller skjenke dette til mindreårige (ref. Alkoholloven § 1-3 og 1-5). Dette er en såpass lav mengde alkohol at den kan betraktes som ubetydelig, og i praksis er det tilnærmet umulig å bli beruset av dette (selv i store mengder). Dette er fordi kroppens opptak av alkohol vil være såpass lavt, og nedbrytningen av alkohol er såpass høy, at det aldri vil kunne være noen betydelig mengde alkohol i blodet.
Du kan lese mer på våre faktasider om alkohol.