Hvordan få tilbud fra LAR?

Hei.
Jeg lurer på 2 ting. De er kanskje ikke helt lette å svare helt konkret på, men jeg prøver meg. For vil gjerne vite mest mulighet om hvordan jeg går frem og hvor vanskelig det er å få tilbud om hjelp av LAR. Det begynte for meg sånn ca i 2015 med tramadol, hvor jeg ende opp med 300mg til 700mg daglig i en periode som varte i 2 – 3 år. Jeg brukte også i korte perioder oxycontin og noe heroin og sub. Frem til jeg i gikk av tramadolen i 2018 og klarte meg fint et halvt år +++ pga rolig nedtrapping. Men jeg fikk tak en god del oxycontinen annenhver uke etterhvert. Disse tok jeg mest pga smertene jeg har pga underliggende sykdommer. Grunnen til at jeg syns dette var en bedre løsning var at jeg fikk ofte 1,5 uker pause mellom hver gang jeg tok noe. Men nå igjen la oss si det siste halve året har jeg sklidd mer ut igjen. Jeg har fått palargin forte av legen, tatt mye oxy og nå har det blitt en god del heroin igjen. Jeg har trua på at jeg skal klare å slutte uten hjelp av LAR. For jeg har jeg en fantastisk kone en flott familie og gode venner. Men siden jeg har startet å studere igjen og jeg får abstinenser om jeg ikke tar noe, må jeg ta noe for å klare skolen. Og jeg kan ikke dra til legen å si jeg har abstinenser fordi jeg ikke får nok til at det skal være et problem av bare dem. Så jeg er inne i ond sirkel, som jeg gjerne vil ut av. Men som ikke er helt lett og snu. Så her kommer spørsmål nr 2. Om jeg er ærlig med legen, kan han starte en prosess uten innbetaling av LAR? Om det ikke går, er LAR behandlingen anonym, slik at det ikke vil gå utover jobb og utdanning? Jeg ønsker å være anonym og har tro på at jeg vil klarer det uten LAR, for vet om flere som føler seg fanget pga medisin utdelingen osv. Og lite villighetfra LARS side til nedtrapping for å få folk til å komme seg av dritten. Og må man ha prøvd avrusning først? Så det jeg egentlig lurer på er, burde jeg bare holde ut med abstinenser i noennuker og droppe LAR, eller har ting gått så langt at jeg burde prøve LAR? Det er mest oxy jeg har brukt, men mye pauser, med noen uker med heroin 4 ganger siden 2016.

Mann, 33 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Her er det dessverre begrenset hvor mye vi kan svare deg. Vi anbefaler at du tar opp denne problemstillingen med legen din, slik at dere sammen kan finne ut hva som er det beste for deg i din situasjon. Du sier at du ikke ønsker å snakke med legen om dette, men likevel kan du nok ha nytte av en støttespiller i helsetjenesten. Om du bør stå i abstinenser eller prøve LAR er egentlig en vurdering som bare du kan ta, men abstinenser etter opioider er sjeldent veldig langvarige – mange opplever at det verste er overstått etter 1-2 uker, noen ganger mindre.
NA (anonyme narkomane) har kanskje noe erfaring med slike situasjoner og de kan også være en støttespiller for deg i perioden med abstinenser og etter.
Du kan lese mer om nasjonale faglige retningslinjer for LAR i denne artikkelen.