Hvor lenge bør jeg vente før jeg tar MDMA etter å ha sluttet på antidepressiva?

Hvor lenge bør jeg vente før jeg tar mdma etter å ha sluttet på antidepressive? Sluttet med cipralex for 2 dager siden,og har lest at det ikke er anbefalt å ta mdma hvis du bruker disse?

Kvinne, 33 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det stemmer at du bør unngå samtidig bruk av MDMA og antidepressiva, av ulike årsaker. Cipralex har en forholdsvis lang halverigstid etter siste dosering (ca. 30 timer dersom du har brukt det regelmessig), noe som igjen betyr at det finnes spor av Cipralex i blodet en stund etter du sluttet. Eksakt hvor lang tid det er snakk om har vi ikke et klart svar på, men du bør nok ta utgangspunkt i minimum en uke, for å være på den sikre siden.
Men, dersom du i utgangspunktet er sårbar for depressive lidelser, bør du helst være litt forsiktig med MDMA. MDMA kan riktignok gi en sterk lykkefølelse der og da, men i ettertid vil enkelte oppleve nedstemthet, noen ganger i ganske sterk grad. Valget er selvsagt ditt, men om du bestemmer deg for å ta MDMA bør du helst føle at du befinner deg på et godt sted rent psykisk, og gjerne også holde deg til forsiktige doser.
Du kan lese mer på våre faktasider om MDMA.