Hvem skal jeg snakke med for å få hjelp til min søster? Hun ruser seg på ritalin, alkohol, sobril + alt hun får tak i ulovlig.

Kvinne, 39 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Hvem du kan snakke med, kommer helt an på hvorvidt din søster selv ønsker å få hjelp. Det er i de aller fleste tilfeller avgjørende at den som ruser seg, selv tar kontakt med hjelpeapparatet. Om din søster ønsker hjelp, kan hun bestille en time hos sin fastlege, som kan henvise henne til riktig tjeneste. Det kan også være at det finnes tilbud i hennes kommune, det kan dere sjekke på kommunens nettsider eller kontakte oss så kan vi undersøke for dere.
Hvis noen av de medikamentene hun ruser seg på er foreskrevet av lege på kan du ta kontakt med legen hvis du vet hvem det er. Be om en fortrolig samtale og fortell hva som bekymrer deg. Legen har taushetsplikt og kan ikke orientere om hva som skjer videre, men vil nok følge opp din bekymring. Legen kan ikke tvinge søsteren din til å slutte og ruse seg, men gå i dialog og oppfordre til å gjøre noe med situasjonen.
Har du det vanskelig på grunn av din søsters situasjon oppfordrer vi deg til å ta kontakt med pårørendetilbud der du bor, for støtte og veiledning. Du finner informasjon om ulike pårørendetilbud på HelseNorge.