Høyere dose Ritalin, eller en annen medisin?

Hei. Endelig etter 33 år funnet ut hvorfor jeg er som jeg er. Jeg har nå fått diagnosen ADHD og driver og finne riktig dose. Har prøvd ritalin og advans og gått tilbake til ritalin da jeg ikke følte advans ga meg noe. Går nå på 60 mg om dagen har lest litt at grensen for barn er 60mg og voksen 80mg men om ikke 60 eller 80 mg retalin holder ut dagen får en da en høyere dose eller skal en prøve adha medisiner som mulig passer bedre? Å om det er retalin som er det beste får en høyere enn 80 mg som dags dose?

Mann, 33 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
I Felleskatalogens omtale av Ritalin (avsnitt om dosering og ADHD hos voksne), skrives det at maksimale døgndose er 80 mg. Utover dette har vi dessverre ikke anledning til å gi helsefaglige råd omkring vanlig bruk av medisiner – dette er noe du bør ta opp med legen som skriver dem ut til deg. Hva vi riktignok kan si, er at korrekt medisinering av ADHD ofte er et spørsmål om å prøving og feiling, og at mange må teste litt ulike alternativer før de finner den medisinen og doseringen som gir best utbytte.