Har en søster som er alkoholiker, hun ringer meg om natten gjentatte ganger

Hei. Har en søster som er alkoholiker, hun ringer meg om natten gjentatte ganger ennå hun har fått streng besked om å ikke gjøre dette. Hva er grunnen, hun har tydeligvis ikke respekt for andre.

Mann, 57 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Hvorfor søsteren din ringer deg midt på natten er det nok bare hun selv som kan svare på. Men, mange opplever at alkohol reduserer selvkontrollen, og under alkoholpåvirkning kan det være lett å si eller gjøre ting man ellers ikke ville ha gjort. Og jo mer man drikker, desto dårligere blir som regel denne selvkontrollen, og kanskje også forståelsen av hva som er rimelig oppførsel og ikke.
Hvis dette skulle bli et vedvarende problem, selv etter gjentatte beskjeder, kan du vurdere om du skal blokkere nummeret hennes – i hvert fall om natten.