Forelsket i en som ruser seg

Hei jeg er forelsket i en som tar for mye hasj, alkohol og blander det med ritalin som han får av venner. Jeg vet ikke om det er andre stoffer. Han har ruset seg hele sitt voksne liv, og spesielt de siste ni-ti årene. Han har et barn på tre år. Moren til barnet drikker også. Jeg har datet ham i et halvt år og det har oppslukt meg helt. Nå har det toppet seg med mye hasjbruk hos ham, løgner, og forglemmelser av avtaler. Jeg er kjempesliten og huset mitt ser bomba ut. Jeg har gjort det slutt, og bare gråter fordi jeg er så glad i ham. Nå skulle vi liksom være venner, men jeg forstår at jeg ikke klarer å bli kvitt min medavhengighet, altså at jeg ikke kommer til å klare å være hektet på ham, tenke på ham konstant og savne ham, dersom jeg fortsetter å treffe ham. Jeg må kutte ham ut, og det smerter meg så enormt. Spørsmålet mitt blir da, finnes det en måte jeg kan hjelpe ham? Hvordan kan jeg slutte å tenke at jeg skal hjelpe ham? Hvordan kan jeg kutte kontakten?

Kvinne, 42 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette er en velkjent problemstilling, og det er godt at du selv innser at du har blitt det som betegnes som medavhengig. At du over tid, har kommet ditt at du tar ansvar for en annen person på bekostning av ditt eget ve og vel.
Du spør om hvordan du kan hjelpe han og hvordan du kan slutte å tenke at du skal hjelpe han. I de spørsmålene ligger det vel en erkjennelse av at du er svært ambivalent. På ett nivå forstår du kanskje at du ikke kan hjelpe han, og det kan du sannsynligvis ikke. Hvis du ikke klarer å la være og tenke på han anbefaler vi at du oppsøker hjelp. Den enkleste måten å få hjelp på er å ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende eller et annet pårørendetilbud. Gjennom samtaler og refleksjon kan du også finne løsning på hvordan du kan kutte kontakten med han hvis det er det du ønsker.