Foreldrene mine drikker, hva kan vi gjøre for å endre det

Hei!
Jeg bor nå for tiden hjemme hos foreldrene mine siden jeg sparer til leilighet. Foreldrene mine er 63 år gamle og har gode jobber, mene brødrene mine og jeg er bekymret for at de drikker for mye. Det er hver dag på kvelden, og det er i mine øyne store mengder med alkohol, da vin. Brødrene mine og jeg har vært lenge bekymret nå og vi har hatt flere samtaler med de der vi viser vårt syn på drikkingen deres, men det virker ikke som at de hører på oss ordentlig.
Det er ikke det at de er dritings hver kveld, men i mine øyne er det ikke normalt at man drikker så mye vin hver dag. I tillegg så gjemmer de alkoholen for meg når jeg skal gå å prate med de på kveldene, som for meg er et varseltegn. De gjemmer det da på den måten at de skynter seg å gjemmer vinglasset når jeg kommer for å prate med de. For meg er det da et problem. Jeg får med meg at det er mye drikking siden jeg bor hjemme nå, men brødrene mine som har bodd hjemme tidligere i voksen alder så også problemet så det har nok pågått i mange år. Det har også vært situasjoner de siste årene min mor har skiftet helt personlighet fikk et raserianfall mot meg uten noen grunn. Dagen etterpå sa hun at hun blacket ut og husker ingen ting. Mamma blir ofte godt beruset i helgene når vi er sammen, men jeg ser ikke om hun blir det i ukedagene siden jeg trekker meg unna. Alle våre kjærester reagerer også på drikkingen deres – de har aldri vært borti så mye alkohol blant noen foreldre.
Spørsmålet mitt er hvordan får vi til en endring hos de? Vi har tatt det opp så mange ganger og vi har sagt ordentlig i fra, men det ender med at de ikke hører. De fornekter det ikke, men de vil ikke gjøre en endring. Min eldste bror har blitt pappa nå og han er usikker på om han skal la mine foreldre være barnevakt for datteren sin siden han er bekymret for at de skal være rusa.
Jeg trenger seriøse tips til hvordan de kan forstå alvoret at de har alvorlige alkoholproblemer og at vi barna ikke greier mer – de forstår ikke selv at de har et problem, men de kan ikke drikke så mye alkohol hver dag.

Kvinne, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du etterlyser seriøse tips til hvordan de kan forstå alvoret ved at dine foreldre har alkoholproblemer. Det mest seriøse tipset vi har til dere i denne situasjonen – er at det sannsynligvis ikke er noe dere kan gjøre for at de skal forstå at de har problemer. Dere har gjentatte ganger tatt opp tematikken, uten at dere har sett en endring. Det å endre et annet menneske eller et annet menneskes vaner, er generelt en svært tungrodd jobb. Det kan være at de vet selv at de drikker for mye, men ikke klarer eller ikke ønsker å endre på det. Det som uansett er avgjørende, er at de selv tar tak i situasjonen og selv gjør nødvendige tiltak for å endre det.
Det vi kan anbefale dere å gjøre, er å sette grenser for dere selv og hvor mye dere skal involvere dere. Det er helt greit å si i fra at dere ikke liker at de drikker så mye, og det er helt greit å fjerne seg i situasjoner hvor de drikker eller er beruset. Det er også helt greit – og noen ganger helt nødvendig – å nekte de å passe på små barn(ebarn). Det er også helt greit å kreve at de ikke drikker når dere er på besøk, og si at dere ikke kommer hvis dette ikke overholdes. Kort sagt, er det sånn at det dere kan gjøre – er de valgene og handlingene dere selv kan ta.
Vi forstår at det er vanskelig, og at det kan kjennes ut som om dere ikke gjør nok for å hjelpe deres foreldre. Mange pårørende sitter med følelsen av at de bør gjøre mer, og bare de gjør mer, så vil alt løse seg. Dessverre er det sjeldent sånn. Derfor er det viktig at dere tar hensyn til egne følelser og grenser, og selv tenker gjennom hvordan deres relasjon med deres foreldre skal være gitt situasjonen.
Vi forstår at situasjonen blir ekstra vanskelig nå som du bor hjemme hos de. Kanskje dere kan finne måter å forholde dere til hverandre på i denne perioden? Vi vet ikke hvordan det skal være, men det kan være at dere kan finne noen kjøreregler sammen.
Er det derimot slik at de ønsker å endre sine drikkevaner, er det fint med støtte og oppmuntring til dette fra familien. Ønsker de hjelp, kan de ta kontakt med fastlege, eller ringe oss på 915 08588 for å diskutere hva slags tilbud som finnes for de.