Fant et tomt brett med Sobril etter at sønnen min hadde fest

Min sønn på 17 år har hatt fest, og jeg fant etterpå et tomt brett med Sobil – 25 tabletter a 25 mg oxazepam. Hvor bekymret bør jeg være? Hva forslår dere er mitt neste steg?

Mann, 49 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Hvor bekymret du bør være kommer nok an på hva som faktisk har skjedd. Dersom f.eks. sønnen din og vennene hans har ruset seg på Sobril (og kanskje drukket alkohol samtidig?) kan det gi grunn til bekymring – dette er en kombinasjon som kan være risikabel på flere måter. I så fall er det også et spørsmål om hvor store mengder det er snakk om, hvor ofte og lignende. Sobril er et legemiddel som i seg selv kan være sterkt vanedannende, og som i kombinasjon med alkohol kan gi en økt risiko for overdose eller øvrige bivirkninger og skadevirkninger. Dette er et spørsmål om mengde og toleranse.
Eller, det kan jo også være at en av vennene hans faktisk bruker Sobril medisinsk og lot det tomme brettet ligge igjen, selv om dette kanskje er naivt å tenke.
Uansett bør neste steg være å snakke med sønnen din om dette. Fortell ham hva du har funnet, og be om en forklaring. Om han svarer deg ærlig eller ikke er selvfølgelig vanskelig å vite sikkert, men i det minste viser du at du vet, og i beste fall kan dette være en åpning for en dialog. Selv om du ikke har rett til å kreve det, kan du jo spørre om han er villig til å avlegge en urinprøve for å bevise sin uskyld, dersom han skulle si at han selv ikke har brukt Sobril. Om han ikke sier seg villig, kan du jo spørre hvorfor det – er det slik at han har noe å skjule?
Å snakke med barna sine om rus kan være utfordrende, og selv om han er mindreårig, er det jo også slik at det er begrenset hvor mye kontroll du kan ha over hans handlinger. Kjeft, skremsel, straff og forbud er sjeldent veldig effektivt – slike ting kan tvert imot virke mot sin hensikt noen ganger, og øke sannsynligheten for at han er uærlig med deg, gjør ting bak ryggen din og lignende. I vår guide til foreldre finner du kanskje noen råd som er nyttige, for å forberede deg til en samtale.
Om det skulle dukke opp noen nye spørsmål, eller du bare ønsker å snakke nærmere om dette, er du velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene.