Er Sobril skadelig over tid?

Jeg bruker masse Sobril. Er dette skadelig over tid, og er det noe annet som kan brukes i stedet. 100mg Sobril gir liten effekt lenger. Har gått fast på Sobril i over 6 år.

Mann, 52 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Den mest typiske konsekvensen av langvarig bruk av Sobril, er avhengighet. Har du brukt Sobril sammenhengende i 6 år må du trappe ned bruken gradvis fremfor å slutte brått, ellers vil du sannsynligvis kunne merke ganske sterke smerter og plager (abstinenser). Ved bråslutt kan slike plager vare i ukevis, noen ganger månedsvis.
Det er også veldig vanlig å gradvis oppleve redusert effekt etter lengre tids bruk. Dersom du ønsker å bytte til en annen medisin, og har spørsmål om hvilken medisin som kan være aktuell for deg å bytte til, er du nødt til å ta opp dette med din fastlege.