Bør man snakke direkte med den som har et problem eller er det bedre å involvere f.eks. ektefelle?

Hei
Bør man snakke direkte med den som har et problem med alkohol og gi dem muligheten til å snakke med sine nærmeste først eller er det bedre å involvere feks ektefelle og la han/hun ta praten?

Kvinne, 50 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det finnes ikke et fasitsvar på dette som vil gjelde for alle – det kommer helt an på situasjonen, og personene involvert. Derfor er det dessverre også vanskelig for oss å gi deg noen veldig konkrete råd, når vi ikke vet så mye om situasjonen. Men, generelt er det nok best om du tar opp din bekymring direkte med den det gjelder. Om du derimot involverer andre uten at vedkommende selv ønsker eller vet om det, kan dette noen ganger være ødeleggende for en god dialog. Men her finnes det altså ingen universell oppskrift.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat om du vil snakke nærmere om dette. Se gjerne også våre tips til bekymringssamtaler.