Ble tatt av politiet for å røyke hasj

Ble tatt av politet på fest for å røyket hasj. Har aldri gjort dette før, var første gang jeg prøvde dette. Har aldri gjort noe kriminelt før. De sa jeg ville får en bot. Skal søke jobb som ingeniør. Kan dette ødelegge jobb mulighetene mine som ingeniør ? Hva kan arbeidsgiver kreve av politiattest ? Hvordan blir det om jeg vil reise til Australia? Kan jeg få utsettelse på lappen ?

Kvinne, 23 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Så vidt vi kjenner til er det ikke vanlig å måtte fremlegge politiattest for å jobbe som ingeniør, men akkurat dette er ikke vårt fagfelt. Du kan lese reglene for hvem som kan kreve politiattester på Datatilsynet sine sider. Ofte vil det fremgå av stillingsutlysningen dersom politiattest kreves.
Skal du søke om visum for innreise i Australia kan du bli bedt om å oppgi alle kriminelle forhold. Ambassaden vil, basert på disse, vurdere om de kan gi deg visum eller ikke. Du finner mer informasjon om vilkår for visum på ambassadens nettside (det er ambassaden i Berlin som håndterer Norske visumsøknader).
Når det gjelder lappen stemmer det at du kan få utsettelse på den etter §24 i vegtrafikkloven.