Venninne av mor som bruker mye Sobril, hva kan vi gjøre?

Mor har en veninne som er 76år hun mistet mannen sin for ca 20år siden men hun klarer ikke å komme videre.
Pga dette får hun stadig nye resepter på sobril 15mg
På 2 dager har hun nå klart å bruke 12 stk 15mg sobril
Hun nekter for å ha nerveproblem å vi har sagt til henne at hun burde vært på alders sykk for å få hjelp. Hva kan vi gjøre

Mann, 52 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å gjøre noe dersom din mors venninne selv ikke ønsker det. Det en som pårørende kan gjøre, er å oppmuntre til å søke hjelp. Dersom hun skal slutte med Sobril, er det viktig at hun trapper ned langsomt i samråd med lege.
Sobril påvirker hukommelsen, og hos eldre kan det påvirke hukommelse og balanse ganske vesentlig. Om hun slutter med Sobril, kan det være at hun opplever at hun blir markant bedre i forhold til dette. Dette kan kanskje være noe som er motiverende for henne å vite.
Om dere opplever at hun er såpass dårlig at hun ikke bør bo hjemme, kan dere vurdere å ta en telefon til legen og fortelle om det dere ser, eventuelt kontakte nær familie av mors venninne med bekymringen.