Venn som sier at LSD ikke er farlig?

Jeg har en venninne som holder på med dop, jeg har ikke prøvd noe selv og er litt ny i dette miljøet.
Hon holder meg unna alt men det plager meg at hon holder på med sånt.
Hon sier at syre/ lsd ikke er noe farlig, er det egentlig farlig og hva gjør det mot henne?

Kvinne, 14 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du forsøker å holde deg unna. Det å begynne med rusmidler kan være risikabelt, særlig i så ung alder. Det kan få store konsekvenser for hvordan livet ditt blir fremover.
Når det gjelder LSD og om det er farlig, kommer det litt an på hva hun mener med farlig. Det er ikke vanlig at LSD fører til overdose, altså så er ikke LSD spesielt giftig for kroppen. Men LSD gir en kraftig rus, som kan være svært vanskelig å håndtere både under rusen og etterpå. Man bør være veldig forsiktig med denne type rusmidler på grunn av dette, og det er lurt å være både voksen og psykisk stabil hvis man skal prøve dette. At en 14-åring tar LSD er noe vi vil fraråde.
Du kan lese mer om LSD her.