Vansker etter rusbruk

Hei!
Jeg er en «hobby-bruker», og tar en del kokain i helgene, og molly/ecstasy når jeg føler for det. Har aldri blitt bekymringsverdig dårlig tidligere, og jeg vil tørre å påstå at jeg har vært i ganske hardt vær til tider. Forrige uke tok jeg ecstasy på torsdag (3 piller) i kombinasjon med fire-fem øl. Tura greit, og var i forventa form på fredag. Lørdag drakk jeg noen enheter, og tok tre lisser kokain ganske på rappen. Jeg merka da at dette ikke var bra cola, og ga meg da jeg merka litt paranoia og hjertebank. Mistenker en god dunk speed/amf i blandinga. Da jeg kom hjem klarte jeg ikke sove, og fra lørdag til søndag sov jeg ingenting. Søndag til mandag var jeg skikkelig uggen, og sitter enda med samme følelse. Det kjennes ut som jeg har strøm i blodet, hodet er som tung bomull, jeg er kvalm (men spiser som ish normalt), veldig urolig og har følelsen av at jeg ikke eksisterer… Når jeg legger meg for å prøve å sove så hører jeg høye smell og dunkelyder og kjenner paranoiaen i hele kroppen. Tør derfor ikke tvinge meg til å sove, er rett og slett for redd.. Hele dagen idag har jeg gått å følt at dette ikke er virkelig, at jeg ikke er virkelig, at alt er en drøm. Og når jeg tenker sånn så øker pulsen, fordi jeg blir jo døds-stressa! Jeg tenker «er dette en mild psykose»? Er det en mulighet?? Jeg fungerer jo, men går rundt med følelsen av at jeg ikke «er» (om det gir mening) og føler tankene flyr uten at jeg vet hvor, det føles konstant ut som jeg skal besvime og alt er liksom både tungt, lett, grått og bare jævlig ubehagelig. Tenker å kontakte lege om det ikke går over, fordi jeg er i fast full jobb, og det fungerer ikke slik jeg er nå…. Har googla og googla, men føler ikke jeg finner noe som matcher med slik jeg føler det… Jeg er redd og likegyldig på samme tid, men håper på svar!

Kvinne, 21 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er ikke uvanlig å oppleve en del «bivirkninger» av rusinntak, og det er lett å få litt angst. Som oftest klinger disse symptomene av av seg selv, og noen ganger tar det litt tid før kroppen og hodet får restituert seg skikkelig. Det er nok ikke snakk om «mild psykose», men heller et resultat av rusmidler. Det er viktig å få i seg godt med mat og drikke, gjerne litt frisk luft og også nok søvn. Dersom symptomene vedvarer anbefaler vi deg å kontakte fastlege, det kan være andre årsaker til at du har det som du har det.