Trenger en plan for å trappe ned på Sobril

Hei
Dreier seg om medikament foreskrevet av lege, sobril. Jeg har brukt s daglig i 20 år. Oppstart var 10 mg /døgn. Generelle ps vansker som følge av konkrete hendelser over år. Fra 2014 – 2018 ; 125 mg/døgn. Fra 2018 og frem til i dag 75 mg/døgn. Ønsker å komme ned til 30 mg/døgn. Fastlege er kjent med dette, men usikker på om vedkommende har mye erfaring med nedtrapping. Tenker 1 år . Viktig at jobb og et normalt liv fungerer under nedtrappingen. Kan dere foreslå en plan . Pr i dag tar jeg s 3 ganger om dagen ( 3×25 mg) . På forhånd takk.

Kvinne, 60 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og kan ikke gi konkrete og individuelle råd om nedtrapping av legemider. Vi vil anbefale deg å snakke med fastlegen din, og eventuelt be hen om å henvise deg til spesialisthelsetjenesten dersom hen har for lite kunnskap om nedtrapping.
På genrelt grunnlag pleier vi å  angi en reduksjon av dose på 10% per uke. Men dette er kun et anslag og kan variere veldig fra person til person og etter hvilke mengder som har brukt. Det er derfor viktig å få laget en plan som passer deg, og det kan være greit om du har noen som kan følge deg opp og støtte deg undervis i prosessen.
Vi ønsker deg lykke til!