Sobril og abstinenser

Hvis man har tatt 25mg sobril i 6 år,hvor lenge går det etter slutt av de før man får abstinenser, og hvordan utarter abstinensene deg

Kvinne, 63 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
De fleste som slutter med Sobril etter bruk over tid kan oppleve abstinensplager. Hvor lang tid det tar fra du slutter til abstinensene kommer kan nok variere en del, men de fleste merker det i løpet av de første døgnene. Dette kan lindres ved å trappe ned i sakte tempo.
Hvor lenge abstinenser varer, og hvordan de utarter seg er veldig forskjellig fra person til person. De vanligste abstinensplagene er stress, angst, uro, skjelving og kramper. Noen kan også få noe muskelsmerter.
Hvis du har hatt angst eller depresjoner i forkant av pillebruken, kan du i abstinensperioden oppleve at dette blir forsterket. Det er ikke uvanlig at symptomer en har medisinert seg mot, kommer sterkere tilbake, også etter abstinensperioden.
Vi vil anbefale deg å snakke med foreskrivende lege dersom du har tenkt å  slutte med Sobril. Det er viktig å ha en god plan som er tilpasset deg og din helsesituasjon.