Sliter med å slutte med heroin

Hei jeg sliter så utrolig med å slutte på heroinen, jeg er ikke glad i dopet, jeg ruser meh ikke for gøy, jeg tar det fordi jeg får så vondt uten, jeg er livredd smertene som kommer av å gå av det, og øsnsker et ærlig svar om subutex til den verste dagen er en løsning for å så komme over kneika av dritten også blir dagene bedre med tiden?

Mann, 21 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Subutex brukes som du sikkert vet i behandling mot opioidavhengighet. Mange har god nytte av slik behandling.
Subutex forhindrer abstinenser fra heroin, og det blokkerer også delvis for virkningen av andre opioider. Hvis du tar Subutex mindre enn 6 timer etter at du tar heroin, kan du få abstinenser. Det er derfor anbefalt å ikke ta Subutex før du kjenner på abstinenser. Hvis du skal ta opioider etter at du har tatt Subutex, vil heroinen virke dårligere så lenge du har Subutex i blodet (som er cirka 24 timer). Dette kan gjøre det litt komplisert å veksle mellom Subutex og heroin.
Vi anbefaler ikke å behandle deg selv med Subutex. Dersom du ønsker å få hjelp, kan du kontakte din lege, som kan henvise deg til LAR-behandling eller annen behandling.