Ser frem til å bli frisk fra opiater

Hei. Jeg har nå siden januar gått på høye doser med oxynorm og oxycontin pga av sterke smerter. Har nå trappa ned over mange uker, men har veldig med abstinenser med dette.. men har satt meg et mål om å klare dette ! Er nå komt meg ned i 10 mg på depot morgen og kveld, å kutta helt ut den hurtigvirkende.. men mitt spørsmål oppi alt er så enkelt som hvor lenge vil ein kjenne på disse abstinensene?? Min form for dei er høg puls, vistnok høgt blodtrykk, fryktelig uro i kroppen, sove nesten ikkje, mageknip (innimellom med oppkast og diaré) og ellers sykdomsfølelse som om du får influensaen i kroppen.. vil dette pågå lenge?? Føle det pågår ei hel uke nesten mellom hver nedtrapping.. så må eg ha et par dager «fri» før eg tar neste steg liksom.. å må jo sei eg ser SYYYKT frem til å bli heilt fri for opiater i kroppen min… håper bare det ikkje drøye så veldig lenge …

Kvinne, 47 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Hvis det er noe trøst virker det som det er ganske klassiske opiat-abstinenser du opplever. Influensalignende symptomer, med dårlig mage, høy puls og høyt blodtrykk, uro og søvnproblematikk som varer en ukes tid etter nedtrapping. Du vil nok kjenne på abstinenser så lenge du trapper ned, og hver gang du går ned vil de vare fra 7-10 dager. Vi har skrevet en artikkel om «Hjelp til å slutte med opioider» som du kan lese her. Du bør også kontakte legen din som kan følge deg opp under nedtrapping, og ev. gi deg noen lettere medikamenter som demper noen av abstinenssymptomene.