Samboeren min drikker veldig mye. Det er alltid en unnskyldning for å drikke. Når han han også begynt å lyve om at han skal ting for å kunne drikke alene. Blant annet sa han til meg for litt siden at han skulle på besøk til en kompis, men etter en stund fant jeg ut at han hadde dratt på hytten kun for å drikke. Han har også sagt han skal på trening på kvelden, men når han kommer hjem så lukter det alkohol av han og er synlig beruset. Spør han ofte når vi er på butikken om han må kjøpe øl, så sier han bare at det er hans penger og hans liv. Ellers blir han dritsur, dropper ølen men finner på unnskyldninger for å dra ut døra slik han kan drikke. Det begynner å bli veldig slitsomt da jeg alltid må unnskylde han ovenfor barna.. . Gruer meg til ferien, for da blir det øl hver eneste dag, for da er jo det ferie å når det er ferie må man drikke. Han benekter selvsagt at han har ett problem, å han sammenligner hans avhengighet med min cola-avhengighet. Vist det f. eks er en kveld jeg har nektet han å kjøpt øl, og jeg har kveldsvakt så legger han seg sammen med ungene, for da har han ingen grunn til å stå opp.. Så hva kan jeg gjøre videre? Hvem skal jeg ta kontakt med?

Kvinne, 35 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi vil oppfordre deg til å snakke med noen om situasjonen du er i. Det kan f.eks. være venner/familie, et pårørendetilbud, en psykolog eller andre. Sjansen er stor for at du vil ha godt av en eller flere støttespillere, dersom du ikke har dette per i dag.
Det går også an å diskutere situasjonen med barnevernet eller familievern og be dem vurdere hva de tenker er lurt å gjøre.
Når det gjelder ferie og alkohol, er dette også et problem for mange. Hvis du er redd for å dra på ferie på grunn av alkoholbruken hans, kan dere enten lage an helt konkret avtale om bruk av alkohol i ferien. Det må være noe dere er enige om og avtalen må være helt konkret hva gjelder mengde og hyppighet. Slik vi oppfatter deg, er dette kanskje ikke mulig (i og med at han ikke selv mener han har et problem). I verste fall må du da kunne bli nødt til å si at du ikke ønsker å dra på ferie sammen med ham så lenge han drikker.
Det er til syvende og sist egentlig bare deg selv og barna du kan ta valg for. Han må selv ta sine valg. Noen ganger kan en vurdere å stille et ultimatum, f.eks. å gi ham valget mellom familien eller alkoholen. Det er i så fall noe du gjør for din og barnas skyld, heller enn for ham. Skulle du velge å gi ham et slikt valg, er det selvfølgelig også viktig at du er forberedt på å følge opp dette i praksis.
Det er viktig å diskutere situasjonen med noen, og vi anbefaler deg å ta kontakt med en eller flere av instansene vi nevnte over.