Påvirker rusmidler sædceller

Hei. Jeg lurer på om vist en mann som bruker forskjellige rusmiddler gjør en dame gravid, mens han jevnt bruker rusmiddler. Kan dette påvirke barnet på noen måte? Når moren ikke bruker noe som helst.
Isåfall hvordan kan det påvirke barnet, og eventuelt hvilke rusmiddler?

Kvinne, 20 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det du egentlig lurer på da er om rusmidler påvirker sædceller på noen måte. Hvorvidt langvarig rusbruk kan påvirke arvematerialet i sædcellen på en slik måte at barnet kan ta skade av det, er vanskelig å forske på. Men det finnes indikatorer på at det kan ha noe å si, for eksempel på kognitive funksjoner hos barnet. Det er uansett et stort og komplisert felt uten noen fasitsvar. Det man kan si sikkert, er at sædkvaliteten kan bli dårligere eller tregere ved bruk av rusmidler. Dette har konsekvenser i form av at det kan bli vanskeligere å bli gravid. Dette gjelder misbruk av alle rusmidler, også alkohol.
Hvis du har fler spørsmål om dette, og er gravid, bør du snakke med jordmoren din om det du lurer på.