Min datter drakk alene på rommet

Hei. I går oppdaget jeg at min datter på 18 var ganske «påseilet» da hun var på veg ut for å treffe venner. Hun hadde altså, alene på rommet sitt, drukket en del vin. Jeg reagerer sterkt på dette. Jeg vet at hun drikker på fester en gang i blant, men det er med venner på fest, 18 års dager osv. At hun sitter alene på rommet sitt og «drikke seg opp» gjør meg veldig bekymret.
Jeg lurer på, er dette vanlig? Jeg vet ikke så mye (Tydeligvis) om rusvaner til ungdom. Hun er en «vanlig velfungerende» ungdom, videregående, venner, sommerjobb, søsken. Har dere råd om hvordan jeg bør snakke med henne om det?

Kvinne, 53 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi kjenner til at unge noen ganger «drikker seg opp» før fest. Kanskje mest av alt sammen med noen venner, men også alene. For noen er dette helt uskyldig, mens for andre kan det være et tegn på større problemer og/eller dårlige alkoholvaner. Det er litt uklart for oss om hun skulle på en fest, eller om de vennene hun skulle treffe var edru. Dersom vennene hun skulle treffe ikke drakk er det nok mindre vanlig å drikke seg «påseilet» alene.
Uansett hva situasjonen var, er det din datter som kan svare best på de spørmålene du har. Det kan f.eks. være fint å finne ut av om dette er noe hun har gjort det mange ganger, om det var noe spesielt med denne kvelden( gruet hun seg til noe, hadde noe skjedd tidligere på dagen, hva skulle de gjøre osv.) , og hva hun tenker selv om det som skjedde- rett og slett bruke anledningen til å snakke litt om alkoholvanene hennes.
Du kan gjerne starte samtalen med å si noe om hvordan du opplevde situasjonen og hvorfor du ble bekymret. I artikkelen vår «Hvordan snakke med noen om deres rusbruk» finner du flere tips til en slik bekymringssamtale.