Mannen min har akkurat kommet hjem fra avrusing

Hei
Mannen min har akkurat kommet hjem fra et avrusningsopphold og jeg har etter dette funnet sprøyte med sprøytespiss og flytende, lys rødt blod i både kanyle og sprøyte. Ved konfrontasjon sier han at dette er en gammel sprøyte. Kan dette være tilfelle? Trodde blod ble mørkere og at det ville tørke i sprøyta ila 2 mnd

Kvinne, 38 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det kan være tilfelle, ja. Det hender at blodet bruker tid på å størkne, særlig i kanylen. Om det er sannsynlig, er en helt annen sak. Og det er veldig vanskelig for oss å vurdere. Vanligvis pleier folk å kaste alt brukerutstyr (særlig sprøyter og kanyler) når de skal inn til avrusing. Om dette er tilfelle med din mann kan vi ikke spekulere i.
Dersom det er komplikasjoner og usikkerhet i situasjonen, bør dere f.eks. ta kontakt med stedet han har vært på avrusing/behandling og snakke med dem om å få hjelp.