Kriterier for avrusning og ventetider

Hva skal til for å få bli innlagt til avrusning når personen ønsker dette selv og er det lang ventetid for å bli innlagt. Fo reksempel i Nordland.

Kvinne, 50 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Avrusning på institusjon bør vurderes når ett eller flere av følgende forhold er tilstede: Avhengighet av (flere) rusmidler, injeksjonsbruk, omfattende blandingsmisbruk av flere rusmidler, tidligere komplikasjoner ved avrusning og kompliserende tilstander (som graviditet).
Avrusning på institusjon innebærer medikamentelle, medisinske, miljøterapeutiske og sosiale tiltak for å hjelpe deg å komme igjennom avrusnings- og abstinensfasen ved rusmiddelavhengighet. Du får tilbud om opphold i et skjermet miljø med individuelle tiltak for akkurat din tilstand.
Oppdaterte ventetider kan du finne på Helse Norge sine sider her. Søk på Nordland så finner du det.