Kan man ta Xanax 1 mg 3 tabletter uten legen bare for å prøve?
Hei. Kan man ta xanax 1 mg 3 tabletter uten legen bare for å prøve? Er det farlig?

Kvinne, 20 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
3 mg Xanax er i seg selv ikke veldig farlig, rent akutt. Man dør ikke av det, men kan bli temmelig ruset. Dersom du har tatt andre rusmidler, legemidler eller alkohol, bør du ikke ta Xanax.
Problemet med denne typen medisiner er at de veldig lett kan føre til avhengighet. Man kan ta dem én gang, to, tre, og det går fint. Men hvis man liker virkningen og fortsetter å bruke det, vil du risikere å bli avhengig (uten å egentlig merke det selv før du prøver å slutte).
Du kan lese mer om benzodiazepiner på våre nettsider og laste ned vår brosjyre. Har du noen problemer i livet som gjør at du vurderer å selvmedisinere deg, bør du snakke med legen din om det.