Kan man få høyt trykk i hjernen av amfetamin

Hei jeg lurte på et par ting:
kan man få høyt trykk i hjernen av amfetamin?Hvis man bruker det en periode og får høyt blodtrykk?vil man da få høyt trykk i hjernen av det?Hva gjør amfetamin med hjernen?altså ikke bare der og da men i senere tid,hva som blir skadet?ved injisering,hva som blir skadet?nerver?er det normalt og få nevropatiske smerter av det?hvor farlig er uren amfetamin i blodårene og nerver?selv om jeg har brukt det lenge så har jeg aldri virkelig satt meg inn i hvor farlig det kan være og hva som kan skje ved lenge bruk.setter pris på svar!

Kvinne, 26 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Høyt blodtrykk er et vanlig symptom ved overdosering av amfetamin. Det er også vanlig å få varig høyt blodtrykk ved regelmessig misbruk.
Amfetamin påvirker dopaminreseptorer i hjernen, og kan forstyrre den naturlige produksjonen av disse. Det kan føre til at man utvikler depresjon eller angst. Dette er også vanlige symptomer ved abstinenser. Ellers påvirker amfetamin, i likhet med andre rusmidler, belønningssenteret i hjernen. Dette kan du lese mer om her.
Nevropatiske smerter er ikke et vanlig symptom med amfetaminbruk, men vi vet at mange opplever smerter i rygg og ledd etter langvarig bruk.
Når det gjelder å få uren amfetamin i årene, kommer det lit an på hva amfetaminen er blandet ut med. Noe av det du kan risikere er blodforgiftning, infeksjoner, og blodpropp. Det har vært tilfeller hvor amfetaminen har blitt blandet ut med det farlige stoffet PMMA, et svært farlig stoff.