Kan jeg ta med vapejuice fra Polen til Norge?

Hei, jeg har en uåpnet flaske med vapejuce som inneholder 80ml, men flasken tilsammen kan inneholde 120ml. Får jeg meg gjennom sikkerhetskontrollen på en flyplass eller blir flasken tatt i fra meg? Og kan jeg ta med 9 flaker med nikotin shots som er 18 MG nikotin og det er 10 Ml PR flakse ,reiser fra Polen til Norge.

Mann, 16 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
E-sigaretter både med og uten nikotin har 18 års aldersgrense i Norge. Du har derfor ikke lov å ta dette med fra polen når du er 16 år. Det samme gjelder for andre typer nikotinprodukter. Reglene i sikkerhetskontrollen er slik at beholdere som rommer mer enn 100 ml  ikke er tillatt, uavhengig av hvor mye væske de inneholder.
Vi gjør oppmerksom på at det er vedtatt endringer i lovverket, men at disse enda ikke har trådt i kraft. Du kan lese regelverket på Helsedirektoratet sine sider.