Kan jeg seponere Ritalin 30 mg selv, eller må jeg snakke med lege først?

Kan jeg seponere ritalin 30 mg selv, eller må jeg snakke med lege først? Begynte rett på 30 mg og har gått på det i over ett år. Bivirkningene er verre enn symptomene jeg er vandt til mtp add.

Kvinne, 27 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi vil anbefale deg å snakke med legen din før du seponerer. Legen kan hjelpe deg med å lage en nedtrappingsplan, samt diskutere videre behandling (om det skulle være aktuelt).
Det fremgår av Felleskatalogens omtale av Ritalin at det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder seponering av Ritalin. Dette gjelder både hvorvidt man skal seponere og ev. hvordan det skal gjøres. De skriver f.eks.: «Nøye tilsyn er nødvendig ved seponering, ettersom dette kan demaskere depresjon i tillegg til kronisk overaktivitet.»
Lykke til!