Kan jeg jobbe med barn hvis jeg får cannabis på resept?

Hei jeg har vært i kontakt med lege i Amsterdam og har fått time der om 2 uker for å få resept på Cannabis mot ADHD og Migrene problemene mine. Etter loven i Norge er dette 100% lovlig ved at Norge er i schengen avtalen. Men Spørsmålet mitt er at kan jeg forsatt jobbe med barn?
Jeg er på slutten av barn og ungdomsarbeider utdannelsen min. jeg har lest mye at man ikke kan jobbe med barn vis man ruser seg på for eksempel Cannabis. Men i mitt tilfelle har jeg jo dette på resept som medisin og ikke bruk som rusmiddel.
Nå bruker jeg jo lisdeksamfetamin i hverdagen mot ADHDEN min, som også er ren amfetamin og har lov til og jobbe i barnehagen mens jeg er påvirka av amfetamin pga jeg får dette på resept.
vil det være det samme med Cannabis?

Mann, 21 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer
Det stemmer at medisinsk cannabis er lovlig om man får det på resept. Vi vil imidlertid gjøre oppmerksom på at det er forskjell på om du kun har resept fra utlandet, eller om du både har fra Norge og utlandet.
Det er lov å ha med følgende ved innreise til Norge
• Inntil 1 ukes forbruk hvis du kun har dokumentasjon fra utlandet
• Inntil 30 dagers forbruk dersom du både har dokumentasjon fra utlandet og en legeerklæring fra lege i Norge som bekrefter det medisinske behovet.
Dersom du får cannabis på denne måten er det helt lovlig. Vi kan ikke finne noen retningslinjer for medisinsk bruk av cannabis og samtidig jobb med barn/ungdom, men i prinsippet vil vi anta at det er mulig under visse forutsetninger. Det man er opptatt av i den sammenhengen er jo først og fremst at du ikke på noe tidspunkt må være rusa eller redusert på jobb.
Siden vi ikke finner noen egne regler for dette, vil vi anbefale deg å ta dette opp med en av lærerne på studie ditt- hen kan antagelig svare bedre på hvordan dette er i praksis enn oss.
Trenger du førerkort i forbindelse med jobb er det egne regler for dette. Disse reglene finner du i førerkortveilederen.