Kan en gammel dame slutte å drikke eller begrense drikkingen?

Hei,
Min mor på 82 år drikker hver dag. Hun drikker kun på kveldene og aldri på dagtid. Vi er 3 voksne søsken som mener hun begynte å drikke for mer enn 20 år siden, da yngstemann flyttet ut. Hun er nå enke og er nok ganske ensom, og vi tror drikkingen er en slags trøst. Hun er heller lite sosial, og vi mener hun sliter med sosial angst. Drikkingen har vi aldri snakket med henne om, spesielt siden hun er en ganske lukket, og snakker ikke åpent om vanskelige ting. Vi søsken har også diskutert hva vi skal gjøre, men kommet frem til at så lenge hun ikke gjør noe galt, ikke drikker på dagen og klarer seg selv, får hun ta valgene selv. Allikevel blir vi irriterte når vi ser at mengden alkohol på kvelden er økende og at hun noen ganger «sjangler i seng». Hun prøver også å skjule kveldsdrikkingen ved å gå hypping på soverommet for å ta en slurk (hun drikker både sprit og vin). Men hun er hun også verdens snilleste bestemor, som forguder sine barnebarn, baker til sine nærmeste, og er svært glad i familien sin. Men nå er det slik at både naboer og mors egne søsken mener at dette har gått for langt og krever at vi gjør noe! Mor bor på et lite sted, og selvfølgelig får folk med seg at hun er ofte på polet, og at hun ikke svarer telefon på kveldene. Vi barna har kommet i en vanskelig situasjon hvor vi på den ene siden mener hun er et voksent menneske som ikke skader andre ved å drikke alkohol, samtidig som vi er redd for at hennes egne søsken og naboer skal kutte henne ut på grunn av dette. Da kommer hun i alle fall til å bli ensom, da ingen av oss barna bor i nærheten. Vi føler oss som i en «catch 22»-situasjon. Finnes det noen gode råd/forslag til hvordan vi kan håndtere en slik situasjon? Vi mener at hun aldri vil gå med på å noe behandling, men kan en gammel dame klare slutte å drikke på egen hånd, evt drikke mindre hvis hun bestemmer seg for det?
Vi blir takknemlig for svar.

Kvinne, 46 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at dette er et dilemma som ikke er helt enkelt å forholde seg til. Det er nok lurt å ta en prat med moren din om situasjonen, da det er sannsynlig at hun på en eller annen måte ellers vil få en reaksjon fra søsken eller naboer som kan være ubehagelig. Utfra hva du skriver så er det tydelig at dere er opptatt av å støtte og ikke dømme henne. Dette er det viktig å formidle til henne i samtalen. Det er jo heller ikke usannsynlig at hun drikker fordi hun sliter mentalt på en eller annen måte og det kan det også være viktig å snakke med henne om. Skulle det vise seg at hun sliter mentalt så kan hun ha nytte og glede av å ta opp dette med fastlegen. På vår hjemmeside finnes det guider for bekymringssamtaler som det også kan være ok å ta en titt på før samtalen.
Hvorvidt moren din kan slutte å drikke eller begrense drikkingen er det vanskelig å gi noe fasitsvar på, da dette er høyst individuelt. Balance er et nettbasert selvhjelpsprogram som kan være ok å sjekke.
Du/dere er også velkommen til å ta kontakt med oss på telefon 91508588 eller chat for å se litt nærmere på situasjonen.