Jeg synes mannen min drikker for mye

Hei.
Jeg har vært sammen med mannen min i 8 år. Vi har et veldig fint ekteskap på alle måter utenom 1, han drikker for mye. Syns jeg hvertfall. Denne uka har han drukket 18 øl men ikke hatt ferie.
Hver fredag vil han ha et par øl, som aldri er et par men 4-6 øl. Og da det samme på lørdag. Han har drukket så det har svartna for han mer enn 1 gang. Hvor det har gått ut over meg. Det har gått så langt nå at jeg blir kvalm hver gang han åpner en øl. Han er fullstendig klar over det for jeg er veldig åpen om problemet. Men det virker som han ikke forstår alvoret i det. Jeg ba han ringe rustlf men dere hadde visst sagt at ikke han drakk så mye. Jeg vet ikke om det er annet å gjøre enn å skille meg?! Noen råd?

Kvinne, 36 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Et alkoholproblem kan være ulike ting, og handler ikke bare om hvor mange enheter man inntar. Noen drikker så mye at det er skadelig for helsa, noen reagerer negativt på alkohol (blir aggressive eller ubehagelig på andre måter), noen er avhengige, noen drikker veldig sjeldent, men alt for mye når de først drikker osv.
Det er ganske vanlig å  ha ulike oppfatninger av hvor mye alkohol det er greit å drikke. I parforholdet koker dette ofte ned til om man kan finne en løsning begge to kan leve med. Du på din side må forklare hvordan du opplever situasjonen, hva du bekymrer deg for og hvor din grense går. Han må finne ut av om han er villig til å endre på alkoholinntaket, eller om han ønsker å fortsette som før. Tips til en slik samtale finner du i artikkelen vår «Hvordan snakke med noen om deres rusbruk». Dersom samtalen kjennes litt låst kan dere oppsøke en tredjepart som kan hjelpe dere, feks. en parterapaut.
Er han åpen for å slutte å drikke eller justere inntaket, kan dere diskutere den videre prosessen. Har han behov for hjelp kan han få det ved å ta kontakt med legen sin. Dersom han ikke er villig til å justere inntaket sitt, må du finne ut av om du ønsker å fortsette forholdet slik det er i dag. Det eneste du kan kontrollere i en slik situasjon er hvordan du skal forholde deg til den.