Jeg lurer på om å ta MDMA gjennom vann endrer effekten?

Hei. Jeg lurer på om å ta MDMA gjennom vann, (altså å ta krystallene i vann så drikke det) gjør at effekten blir annerledes? Jeg har distansert meg fra LSD fordi jeg har lest mye om at det kan være en risiko for psykisk lidelse etterpå ( angst osv). Har MDMA de samme risikoene?

Mann, 17 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Ren MDMA er vannløselig. Så det kan løses i vann, ja. Effekten blir den samme (forutsatt at stoffet og dosen er de samme).
Generelt om risiko ved bruk av MDMA:
Bivirkninger ved korttidsbruk
Mulige akutte bivirkninger inkluderer kvalme, hodepine, høy puls, dehydrering, overoppheting, angst, paranoia og vrangforestillinger. Det er dessuten vanlig å oppleve mild til kraftig utmattelse og/eller depresjon umiddelbart, eller i dagene, etter å ha brukt MDMA. Andre plager som søvnvansker, smerter i brystet og svimmelhet kan også forekomme.
Bruk av MDMA kan potensielt medføre forgiftning, enten det er snakk om rent stoff, eller et produkt som er blandet ut med andre, mer skadelige stoffer.
MDMA gir økt puls, blodtrykk og kroppstemperatur. Fysisk aktivitet, som dansing, forsterker disse faktorene. Resultatet kan bli overbelastning av hjerte og kretsløp. Personer med hjertefeil er spesielt utsatt, men det kan også skje friske personer. Nyresvikt er en annen alvorlig komplikasjon som kan inntreffe.
Vær oppmerksom på heteslag og dehydrering!
Heteslag betyr at kroppstemperaturen øker til 41 grader eller mer, samtidig som kroppen tørres ut. Dette er svært farlig og potensielt dødelig.
Tegn på overoppheting og dehydrering: Man føler seg svært varm og uvel (feber). Man blir svimmel, kollapser og/eller mister bevisstheten. Forvirring, økt hjertefrekvens, hodepine og muskelkramper er andre symptomer. Man kan dessuten slutte å svette, få problemer med å urinere, eller tisse urin som er svært mørk.
Bivirkninger ved lengre tids regelmessig bruk
Mulige bivirkninger som følge av lengre tids regelmessig bruk inkluderer søvnvansker, nedsatt energinivå, nedsatt seksualdrift, angst og depresjon. Generelt bør man unngå å bruke MDMA uten at kroppen får tilstrekkelig tid til å hente seg inn mellom hver gang, minimum noen måneder.
Les også
Forholdsregler MDMA / Ecstasy.
Brosjyre om MDMA.