Jeg drikker alt for mye.

Hei.
Jeg har kommet til en ganske så ærlig innrømmelse om at jeg drikker ALT for mye.
3-4 dager i uken setter jeg til livs 8-10 halvlitere med øl.
Dette er ikke normalt ..
Jeg er litt redd for å be om hjelp, da jeg er redd for å miste lappen.
Korona perioden vi nå er i har dessverre forverret det , da jeg ikke har hatt ett «krav» om å møte opp på jobb hver dag.
Jeg er av den typen som drikker når jeg kan. Dvs helger, fridager etc.. Siden jeg er en IT tekniker har det vært veldlig lett å drikke når jeg kan ha hjemmekontor..
Jeg trenger hjelp, men er veldig usikker på hvordan jeg går fremover.
Mvh
(anonymisert)

Mann, 38 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Så bra at du tar kontakt med oss når det gjelder dette. Hvis du ønsker å endre på drikkemønsteret ditt  så er første skritt å bli oppmerksom på omfanget. Som du skriver så er det klart at koronaperioden har vært ufordrende for mange som sliter med å drikke for mye. Hvis du ønsker profesjonell hjelp så er nok situasjonen den at du kan risikere å miste førekortet for en periode. Balance er et nettbasert selvhjelpsprogram hvor du kan være anonym. Mange har også glede av å ta kontakt med en AA gruppe. Grupper finnes over hele landet.
Du er også velkommen til å ta kontakt med oss på chat eller telefon 91508588.