Hvordan hjelpe mannen min ut av problemene med rus?

Har en mann som nå har drukket alkohol nå i 2 år sammhengende. Han kombinerer dette med angst dempende medisiner. Har hatt dette problemet siden tidlig i ungdomsår. Da var det også narkotika inne i bildet. Men har holdt seg vekk fra dette i noen år. Han er nedkjørt og får ikke stort med mat og annen næring. Han sover dårlig på natta,men er slapp og orker ikke nye på dagtid. Han vil ikke ta mot noe form for hjelp. Har prøvd det meste av instanser fra helsevesenet, men enten vil ikke han eller så føler han at han møter motstand. Mener at han greier dette selv,og da krever ganske mye hjelp fra meg. Men nå er det gått så langt at jeg ikke vet hva mer jeg kan gjør for han. Er temmelig utkjørt selv. Hva kan gjøres for å hjelpe han ut av problemet han har? Er temmelig desperat etter å få hjelp til han. Er redd det kommer til å gå veldig galt med han vist ikke han får hjelp,uansett om han ønsker det eller ikke.

Mann, 47 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det virker som du er i en vanskelig situasjon som pårørende til en rusavhengig, og det er mange som opplever det samme som deg. At den som har problemet verken kan eller vil motta hjelp, og den pårørende blir den som støtter og hjelper. Når det ikke blir noe endring til tross for din innsats er det ikke rart du føler deg utkjørt og hjelpeløs.
Hvis vi skal gi noe råd i situasjonen er det at du tenker på ruslidelse som en sykdom som må behandles av spesialisthelsetjenesten. Du er ikke behandler, og hvis han ikke er tilfreds med den hjelpen han får er det lite du kan gjøre med det. Da må han snakke med lege, behandler eller andre som kan hjelpe han og få annen hjelp. Det er han som må be om hjelp, og det er hans motivasjon for å få til en endring som vil avgjøre om det skjer en endring.
Som sagt er det mange pårørende som opplever seg som utkjørte og motløse etter lang tid med omsorg og ansvar for en person med ruslidelse. Vi anbefaler deg å ta kontakt med et pårørendetilbud der du bor. Du finner informasjon om ulike tilbud til pårørende på denne siden til HelseNorge.  Du er også velkommen til å ringe oss på RUStelefonen for uforpliktende og anonym veiledning.