Hvor mye Sobril er tegn på avhengighet?

hei! mitt spørsmål er vel bare hvor mye sobril som er tegn på avhengighet? har fått sobril 10mg på resept og tar gjerne 1-2 annenhver dag. er dette for mye? frykter avhengighet men har denne forferdelige tendensen til å være helt i taket de fleste dager, og vet ikke hvordan ellers jeg skal roe meg ned.

Kvinne, 19 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Avhengighet omtales gjerne som sterk trang til å bruke rusmiddelet, miste kontroll over bruk, økt toleranse (høyere doser) og forhold som gjøre at bruk av rusmiddelet prioriteres fremfor andre aktiviteter. Store medisinske leksikon har en god artikkel med gode henvisninger som er verdt å lese.
Så det er ikke mengden og hyppigheten som alltid avgjør om det kan betraktes som avhengighet eller problematisk bruk. Noen ruser seg f.eks svært tungt i helgene eller perioder, men fungerer godt ellers i uken. De vil ikke møte alle kriteriene for avhengighet, men allikevel kan det være et ganske alvorlig rusproblem.
Hvis du trenger Sobril for en periode som hjelp for vanskelige følelser, og er oppmerksom på faren for avhengighet vil du sikkert takle det bra. Vi håper også at du får annen hjelp (samtaleterapi e.l) som støttebehandling for da blir det også lettere og avslutte bruk av medisiner. Kortvarig bruk (2-4 uker) av Sobril gir sjelden avhengighet, men dersom du skal bruke Sobril daglig i flere måneder vil du få toleranse for det, doseøkning vil være nødvendig for å få effekt. Vi vil anbefale deg å ta opp denne bekymringen med legen din. Hen kan, sammen med deg, lage en plan for hvordan dere skal gå frem. Du kan lese mer om benzodiasepiner og avhengighet på vår hjemmeside.