Hvor mye kan man drikke sammen med barn?

Har en samboer som er glad i å ta seg noen øl og drinker i ny og ne. Vi har ulike meninger i forhold til hva som er for mye og dette fører ofte til konflikter. Jeg kjenner jeg synes det er utrygt å la han være alene med barnet (4år) på kvelden i helgene da han gjerne vil drikke litt. Spørsmålet er, hvor mye er egentlig greit/forsvarlig å drikke når man har ansvar for små barn alene?

Kvinne, 25 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi tåler alle litt ulike mengder alkohol og reagerer også ulikt på virkningen av alkohol. Barn reagerer også ulikt på voksnes alkoholbruk. Derfor er det vanskelig å si noe sikkert om hvor mye alkohol som er greit og drikke sammen med barn. Blir barna spurt svarer de som oftest null, de vil ikke at de voksne skal drikke noe som helst ihht Av-og- til . Når vi drikker forandrer vi oss og denne forandringen gjør barna utrygge, og er kanskje derfor de ikke vil at voksne skal drikke. Hvor mye som skal til og hva som skjer når vi drikker kan du lese mer om på vår hjemmeside – Fakta om alkohol.
Det er ikke uvanlig at foreldre diskuterer dette temaet, og har ulik oppfatning om hva som er greit å drikke sammen med barn. Klarer dere ikke å bli enig bør dere kontakte f.eks Familievernkontor der dere bor for samtaler. Det er viktig at dere kommer til en enighet om alkoholbruk sammen med barnet, at dere kan samarbeide og stole på hverandre.