Hvor lang tid tar det før jeg er avhengig?

Hei. Jeg lurer på om jeg har et problem. Jeg kan fint gå i flere uker uten å ruse meg på noe som helst utenom snus. Har prøvd å slutte, går greit i noen dager men detter alltid tilbake neste gang jeg er på butikken. Men nok om det. Som sagt jeg ruser meg på hasj, alkohol MDMA. Men når det hverken er hasj eller MDMA så er det alltid amfetamin i byen så da sier jeg ja til tilbudet som regel. Jeg kjøper aldri mer enn 1 gram og jeg bruker til det er tomt, som kan ta godt over 1 uke. Lurer på hvor lang tid det tar for å bli avhengig? Når jeg er tom så tar det flere uker/mnd før jeg kjøper igjen.
Takk for svar!

Mann, 21 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Hvorvidt du er avhengig av (de angitte) rusmidler er vanskelig for oss å svare på, og det er individuelt hvor lang tid det tar før hver enkelt blir avhengig. Vi kan si noe om avhengighet generelt.
Avhengighet brukes i dagligspråket om noe en ikke klarer seg uten eller er overdrevent, nærmest tvangspreget opptatt av.
Verdens helseorganisasjon (WHO) definerer avhengighet etter seks kriterier hvor tre av kriteriene må ha vært tilstede det siste året for å få diagnosen:
1. Sterk lyst eller følelse av tvang til å innta rusmiddelet
2. Problemer med å kontrollere inntaket med hensyn til innledning, avslutning og mengde
3. Fysiologisk abstinenstilstand som opptrer dersom bruken av rusmiddelet opphører eller reduseres, eller viser seg med karakteristisk abstinenssyndrom for det aktuelle rusmiddelet, eller gjennom bruk av samme eller beslektet rusmiddel for å lindre eller unngå abstinenssymptomer
4. Toleranseutvikling, slik at større doser må til for å gi samme effekt som tidligere
5. Økende likegyldighet i forhold til andre gleder og interesser. Mer og mer tid brukes på å skaffe seg rusmiddelet, på å bruke det, eller på å komme seg i form etter bruken.
6. Rusmiddelbruken opprettholdes til tross for åpenbare tegn på skadelige konsekvenser. Det må fastslås om brukeren var, eller kunne forventes å være, klar over disse konsekvensene.
Den psykiske komponenten av avhengighet innebærer at man ofte kjenner et sug eller en nærmest tvangspreget trang til å innta rusmiddelet. Dette suget kan komme både i perioder hvor man bruker rusmiddelet, men også i perioder hvor man ikke gjør det. Man har også tendens til å erstatte andre ting i livet med rusmiddelbruk.
Du kan lese mer om avhengighet på forskning.no sine sider, der rusforsker Helge Waal har skrevet et lengre avsnitt om avhengighet.
Vi håper dette kan gi deg svar på det du lurer på.