Hvor farlig er LSD hvis man har bra psykisk helse?

Hvor farlig er lsd hvis man har bra psykisk helse? Har tatt det mange ganger Og har aldri «bad trippa« men kompisene mine har det flere ganger

Mann, 16 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er et veldig godt spørsmål. Det kommer an på hva du mener med farlig. LSD er ikke regnet for å være særlig avhengighetsskapende. Det er heller ikke fysisk skadelig i seg selv.
Det er allikevel slik at de fleste brukere kan risikere negative effekter og bivirkninger av LSD-bruk. Selv folk med meget sterk psyke og mye erfaring med LSD og andre hallusinogener, rapporterer om at de har hatt negative erfaringer med disse stoffene. Det kan dreie seg om følgende symptomer:
• Følelser av frykt, panikk, angst o.l.
• Desorientering og forvirring
• Svekket vurderingsevne (som potensielt kan sette brukeren i farlige situasjoner)
• Økt puls, hjerterytme, blodtrykk
• Kvalme, svimmelhet, magesmerter
• Flashbacks – tilbakevennende, realistiske gjenopplevelser av rusepisoden. Kan forekomme uten forvarsel og i lang tid etter rusepisoden.
Vi vil gjerne understreke at selv om du ikke har opplevd negative effekter ennå, kan dette allikevel skje ved senere anledning.
En annen ting er din alder. På generelt grunnlag er det grunn til å anta at jo yngre du er, jo større risiko er risikoen for senere problemer ved bruk av rusmidler. Det gjelder både LSD og andre stoffer.
Vi anbefaler deg å lese våre sider om LSD. Dersom du har planer om å bruke LSD igjen, bør du ikke minst lese avsnittet om forholdsregler.