Hvilke forhåndsregler bør jeg ta før jeg tar LSD?

Jeg er en – etter egen mening – oppegående kvinne – har orden på det meste, ingen særlige problemer, har oppegående barn og barnebarn – et ok yrkesliv osv
men er kunstner – og drikker mye og har gjort det i mange år – likevel i de siste årene på en måte som oppleves mindre dramatisk for barna – for de «vet jo hvordan jeg er». Jeg drikker meg full i relativ ro og mak og legger meg og neste morgen er jeg mor og mormor som de fleste.
Jeg har kontakt med en yngre kollega (så mye yngre at det ikke kan være snakk om noe erotisk – nei, ikke noe sånt!) – og han har invitert meg til å ta LSD med ham – jeg tenker det er fordi han trenger en voksen person å gjøre det sammen med – men jeg vet han har gjort det før – at han er den erfarne. Jeg har sagt ja – for jeg er VELDIG nysgjerrig og IVRIG – og imorgen skjer det – men hvilke forhåndsregler bør jeg ta?
I tillegg til alt jeg har lest på nettsidene?
Jeg er – som det kommer frem av overnevnte – vant til rus og dermed psykotiske grenskeerfaringer – det skremmer meg ikke – det er bare én ting som skremmer meg – å bli varig psykisk skadet…
Kan det skje ved én gangs bruk??
Takknemlig for svar fra Vigdiw

Kvinne, 60 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi si at det er veldig bra at du sjekker ut hvordan rusmiddelet virker og mulige bivirkninger før du prøver det. Du spør om hvilke forholdsregler du bør ta før du tar LSD, og du er redd for å bli varig psykisk syk. Vi vet ikke hvilke nettsider du har lest på, men hvis du går inn på vår hjemmeside og leser Forholdsregler LSD, sopp og andre hallusinogene stoffer finner du en oversikt over forholdsregler vi anbefaler. En av de viktigste forholdsregelene, er å ta stoffet i trygge omgivelser, og sammen med noen som kan passe på deg og som ikke også tar stoffet (en såkalt «sitter»)
Hva gjelder muligheten for å bli varig psykisk syk, så kan hallusinogener i noen tilfeller utløse psykiske plager i ettertid av rusepisoden. Om det kan skje etter bare én rusepisode, vil avhenge av både mengden rusmiddel, hvordan rusen oppleves og individuelle disposisjoner for psykiske plager. Oslo Universitetssykehus har sammenfattet en oversikt over LSD og mulige varige psykiske plager.
Det farligste med hallusinogener, er at de kan gjøre deg forvirret og desorientert, og få deg til å gjøre ting mens du er ruset som du vanligvis ikke ville gjort. Dessuten kan det være vanskelig å styre selve rusen. Noen ganger er opplevelsen du får positiv, andre ganger mer marerittaktig. LSD kan vare i opptil 14 timer, og det er ikke så hyggelig å være i en marerittaktig tilstand så lenge. Det handler om hvilken setting du tar rusmidlene i, hvor utsatt du er for å gjøre dumme ting eller skade seg selv, og hvor stødig du er mentalt sett. Dette er ikke noe du bør eksperimentere med hvis du har psykiske lidelser eller en sårbarhet for psykoser. Det kan gjøre noe med måten du ser på verden, som kanskje ikke er så lett å riste av seg etterpå.