Hva skal jeg gjøre om jeg vet om noen som bruker narkotika?
Hva skal jeg gjøre om jeg vet noen som bruker narkotika(hasj)? Er det straffbart for meg å ikke anmelde det?

Kvinne, 17 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det er ikke straffbart og ikke anmelde bruk av narkotiske stoffer som privatperson. Du skriver veldig kort,  men hvis det er noen du kjenner godt og også er bekymret for er det kanskje lurt å snakke med dem om det. Du finner forslag til hvordan du kan snakke med noen om deres rusbruk på vår hjemmeside. Hjelper det ikke og snakke med de om det får du evt. vurdere om du skal si det til foreldrene.
Bekymrer du deg og blir urolig er det lurt å snakke med noen om det. En voksen du kjenner og stoler på, ta kontakt med oss på RUStelefonen på telefon eller chat, eller kontakt Kors på halsen.
Hvis du ikke synes vi svarte godt nok på spørsmålet ditt så ta gjerne kontakt igjen, og fortell litt mer om situasjonen din og til den som bruker narkotika.