Hjelp til å slutte med medisiner?

Jeg har brukt Tramadol/Nobligan Retard i 10 år, begynte med 75 mg x 2 og er nå oppe i 100mg x 2 pr. dag. Jeg vil gjerne slutte fordi jeg ikke har det bra psykisk lenger. Er mye trett, uopplagt, tiltaksløs, nærtagende og ingen ting gir mening. Jeg håper at jeg kan få hjelp til å slutte, at jeg kan få et bedte liv med andre smertestillende medisiner. Jeg har fibromyalgi og bekkenplager og begynte med Tramadol Retard (nå 100mg) 2 x daglig, Neurontin 600mg og Paracet 500mg 3 x daglig ca. 3 år etter kreftbehandling med cellegift og stråling. Nå er det ikke noe som gir meg glede lenger, alt er bare på det samme sedate nivået. Klarer ikke le av morsomheter lenger. Går ikke ut mer, og ønsker ikke å ta i mot besøk. Vil helst væte hjemme og inne, fordi jeg opplever at folk misforstår meg. Selv min egen mann som har fulgt med på meg i snart 50 år, viser ofte lite forståelse. Mange ganger har jeg bare lyst til å bo for meg selv og slippe å ha folk rundt me

Kvinne, 73 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det du beskriver er ikke så uvanlig. Medisiner hjelper godt for sykdom og smerte, men de har også bivirkninger som kan oppleves som svært plagsomme. Vi er ikke medisinsk helsepersonell og kan bare gi deg informasjon om hvor du kan få hjelp.
Først og fremst anbefaler vi deg å snakke med legen din om hvordan du kan få hjelp til å slutte. Med så relativt høyt bruk av medikamenter over lang tid vil du nedtrapping før du slutter helt. Det finnes også behandlingstilbud for de som trapper ned og avslutter behandling av vanedannende medisiner. Du finner oversikt over disse behandlingstilbudene under «Velg behandlingssted på Helsenorge.no«. Legen din skal også være kjent med disse behandlingstilbudene.