Har veldig lyst til å prøve noe nytt når det kommer til rus

Hei, jeg har veldig lyst til å prøve noe nytt når det kommer til rus bare for å oppleve virkningen og jeg er veldig nysgjerrig.. men er redd for at jeg liker det såpass at jeg tar det mer og mer og utvikler avhengighet. Har bare røyket hasj med litt pauser i et halvt år nå, men klarer meg fint uten det, er ikke sånn at jeg er avhengig, men hasj er jo ikke det samme som annen rus..

Annet, 17 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi er litt usikre på hva du egentlig spør om her, så svaret vårt blir ganske generelt. Det er helt naturlig å være nysgjerrig på rusmidler – men, som du jo er inne på, så innebærer bruk av rusmidler alltid en risiko.
Avhengighet er en mulig risiko ved mange rusmidler. Det beste du kan gjøre for å unngå slik risiko er selvfølgelig å ikke bruke rusmidler overhodet. Men, om du likevel bestemmer deg for å prøve et nytt rusmiddel, er det viktig å være både forberedt og forsiktig.
Alle rusmidler er ulike og kan gi forskjellig rus. Les deg grundig opp på det aktuelle stoffet, slik at du er mest mulig informert om forholdsregler, dosering, og andre ting som er viktig å ta hensyn til for stoffet det er snakk om. Du kan f.eks. finne en del informasjon på våre faktasider om rusmidler, men jo flere kilder du bruker, jo bedre.