Har LSD noen virkning på PTSD

Hei. Jeg lurte på om LSD kan ha noe virkning på PTSD. I for eksempel doser på 60-100 ug. Kan LSD utløse en slik episode, holder det seg stabilt og du har en vanlig «tur», eller kan det på noe form hjelpe i disse dosene eller høyere doser. Vet det kan hjelpe med microdosing men dette er vel 10-20 ug mere

Kvinne, 17 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Hvorvidt LSD kan brukes i behandling av psykiske lidelser er et forskningsfelt under utvikling. Foreløpig er det indikasjoner på at LSD kan ha en viss effekt på angstlidelser, depresjonslidelser og avhengighetsproblematikk, men ikke PTSD. Du kan lese mer om dette i denne artikkelen i Den norske legeforening.
Det er viktig å skille mellom LSD som rusmiddel og som rekreasjonsbruk versus LSD som behandling. Du bør ikke prøve å behandle deg selv med LSD. Forskning på psykedeliske rusmidler som behandlingsform skjer i kontrollerte former.
Vi er usikre på hva du mener med om LSD kan utløse «en slik episode, holder seg stabilt og du har en vanlig «tur», eller kan det på noe form hjelpe i disse dosene eller høyere doser».
60-100 µg er ganske vanlige rusdoser, mens mikrodosering er atskillelig lavere, rundt 5-10 µg. Mikrodosering LSD er gjerne forbundet med økt kreativitet og energi.