Har jeg lov å kjøre bil?

Nobligan Retard depottabletter 1 tablett 100 mg. Er det lov å kjøre bil?
Iflg. legen min tilsvarer det kapsler på 50mg x 3 – 150 mg, som er minimumsdosen for å kjøre bil til enhver tid, hvis man ikke har bivirkninger som tretthet etc. Leser at virkningstiden av depottablettene er 12 timer, og er derfor usikker på om dette stemmer, da det etter hva jeg forstår, skal fordeles jevnt i kroppen i løpet av døgnet.

Kvinne, 80 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder opiater/opioider, gjør regelverket et skille mellom langvarig og kortvarig smertebehandling. Med «langvarig (kronisk) smertebehandling» forstås i denne sammenheng all behandling som varer lenger enn 7 døgn. Med «kortvarig smertebehandling» forstås i denne sammenhengen all behandling som varer 7 døgn eller kortere. Sporadisk bruk hører også til i denne kategorien.
Langvarig smertebehandling
Førerkortgruppe 1 (AM, S, T, A1, A2, A, B, BE):
Helsekrav oppfylt dersom:
– Det er klar medisinsk indikasjon.
– Det er minst en uke etter siste doseøkning.
– Det brukes en maksimal døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter*.
– Legemidlene er langtidsvirkende, og
– det har gått 8 timer etter inntak av ekstra dose korttidsvirkende opiat/opioid.
Dersom du bruker Nobligan(depot) sporadisk bør det gå minst 16 timer før kjøring kan skje på en trafikksikker måte.
Du kan lese hele regelverket i Førerkortveilederen.