Har begynt å få rykninger

Hei. Siden det ikke er mulig å kontakte helsevesenet om alkoholproblemer uten å miste førerkortet så er jeg nå i en eskalernde periode. Jeg trenger hjelp, men kan ikke få det fordi det å spørre om hjelp vil ødelegge livet mitt mere enn det å ikke få hjelp.. Men det var egentlig ikke derfor jeg ville skrive. Det jeg lurer på nå er at jeg har begynt å få rykninger eller noe som kan ligne kramper i magemusklene og ryggmusklene når jeg er edru. Jeg lurer på om det kan være saltmangel siden jeg intar veldig mye øl. Er det en vanlig bivirkning av alkohol?

Mann, 41 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er dessverre vanskelig for oss å si hvorfor du opplever disse krampene. Det kan være saltmangel (som følge av høyt alkoholinntak eller av helt andre årsaker), men det kan også være alkoholabstinenser. Kramper kan nemlig være tegn på alvorlig alkoholabstinens.
Selv om du skriver at du er bekymret for førerkortet ditt vil vi likevel komme med en sterk anbefaling om å kontakte helsevesenet. Vi kan ikke vite hvordan de vil vurdere din situasjon mtp. førerkort, men det er svært viktig at du får sjekket hva disse krampene kommer av.
Forøvrig finnes det organisasjoner uten meldeplikt som en del opplever som nyttige. Du kan for eksempel ta kontakt med Anonyme Alkoholikere der du bor.