Grenseverdier ved bruk av cannabis

Jeg lurer på hva regler og grenseverdier ved bruk av cannabis er i forb m førerkort når inntak har skjedd 12-24 timer før kjøring og setter pris på en oppdatert oversikt over hvordan teste

Kvinne, 54 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Straffbarhetsgrensen  for cannabis svarende til 0,2 promille(µM fullblod) er 0,004.
0,010 tilsvarer straffeutmålingsgrensen for 0,5 i promille og 0,030 tilsvarer straffeutmålingsgrensen for 1,2 i promille.  Du kan finne mer informasjon om disse grenseverdiene på Oslo universitetssykehus sine sider om rusmiddelgrenser i trafikken.
Hvor lang tid det tar før man er under straffbarhetsgrensen er individuelt og kommer an på en rekke faktorer som feks. styrkegrad på cannabisen, mengde, over hvor lang tid det ble inntatt osv. Det er derfor umulig for oss å vite hvor lenge en gitt person må vente før hen kan kjøre bil.
For å finne grad av ruspåvirkning må man ta en blodprøve eller spyttprøve. Vi kjenner ikke til at det selges hjemmetester for blod, men det er mulig å bestille spyttester. Vær likevel oppmerksom på at slike tester kan være unøyaktige, ha kortere påvisningstid enn politiets apparater, eller andre feilmarginer. Man er alltid selv ansvarlig for å være kjørbar når man setter deg bak rattet.
Vi ønsker også å opplyse om at cannabisbruk noen ganger fører til at man ikke oppfyller de generelle helsekravene til førerkort, selv om man aldri kjører i ruspåvirket tilstand. Du kan lese mer om reglene for dette i Førerkortveilederen.