Forskjell på LSD og shrooms

Hei
Hvis man vil hallusinerte burde man ta lsd eller shrooms?
Hva er farligst mens man tar det?
Hva gir høyest risiko for psykose?
Hvilken er vanskeligst å holde seg i «den virkelige verden»?
Hvem øker sjansen mest for å gjøre noe dumt man vanligvis ikke ville gjort?
hvem er mest avhengighetsskapende?
Og om man ringer 113, er det en sjanse for å få problemer med politiet eller prikk på rullebladet?

Mann, 17 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Både LSD og psilocybinsopper (shrooms) er hallusinogene/psykedeliske rusmidler, og gir hallusinasjoner. Når det gjelder de andre spørsmålene du stiller, er det vanskelig å svare på disse, først og fremst fordi virkningen av de to stoffene er ganske like. Hvordan virkningen oppleves kommer først og fremst an på dose, forventninger, setting og individuelle forskjeller. Større doser gir større risiko for uheldige og ubehagelige opplevelser, uavhengig av stoff. Hvordan rusen håndteres, er veldig individuelt, men omstendigheter («setting») har gjerne mye å si for hvordan rusen oppleves, og om den er skremmende eller ikke.
Det finnes mange meninger om hva som er forskjellen mellom LSD og psilocybin, men lite enighet. Den største og mest sikre forskjellen på virkning av LSD kontra psilocybinsopper, er antagelig virketiden. Mens virketiden på sopper er opp til 6 timer, kan virkningen av LSD sitte i 12 timer, noen ganger lengre. Jo lengre du er rusa, jo lengre tid er du i risiko for å oppleve ubehageligheter.
Hverken LSD eller psilocybinsopper er spesielt giftig for kroppen, og vil ikke føre til klassisk overdose med mindre du inntar svært høye doser.  Den største risikoen er rusen den gir – som for enkelte kan oppleves som vanskelig å håndtere mentalt, og noen utsetter seg selv for fare på grunn av dette. Psilocybinsopper gir dessuten ofte mageknip.
Hverken LSD eller psilocybinsopper er særlig avhengighetsskapende. Tar du det ofte, vil du risikere at effekten avtar. Men de fleste orker ikke ta det for ofte, nettopp fordi rusen er så krevende.
Om du ringer 113 på grunn av rusrelaterte årsaker, vil det ikke føre til at politiet kontaktes eller at du får prikk på rullebladet med mindre du i tillegg har gjort noe annet straffbart/er utagerende eller truende. Er du under 18 år, kan det være at det vurderes at foresatte kontaktes.