Faren vår bare fortsetter å drikke, hva skal vi gjøre?

Hei, jeg er gutt 21 som skriver inn på vegne av min far. Jeg bor sammen med min lillesøster på 20, og en alene pappa på 57. Min mor mistet vi da vi var små.Min far fikk hjerneblødning i 2018 og har siden da drukket daglig. Meg og min søster har prøvd alt for å få han til å slutte men han innser ikke problemet, vi vet at dette skyldes hans depresjon etter hjerneblødningen men men han bare fortsetter, vi vet at dersom dette skulle fortsette så er hans tiden over siden alkohol høyer blodtrykket. Derfor spør jeg dere om hjelp, hva skal vi gjøre?? Dere er vårt siste håp

Mann, 21 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er en krevende situasjon for dere, men dessverre er det veldig begrenset hva dere kan gjøre for å hjelpe en som ikke vil ha hjelp. Å endre på en vane er krevende selv når man er motivert, men om man ikke er motivert, blir det tilnærmet umulig. Hvis faren deres faktisk ønsker å gjøre en endring, må han selv ta ansvar for dette, og f.eks. oppsøke sin fastlege for å be om henvisning til et egnet behandlingstilbud (for depresjon, for alkoholbruken eller begge). Om han ikke gjør det, er det også et valg han selv er ansvarlig for, hvor han også selv er ansvarlig for eventuelle konsekvenser.
Sånn sett er det viktig at dere også tar vare på dere selv. Det er selvfølgelig lettere sagt enn gjort, men forsøk å anerkjenne at denne situasjonen faktisk er utenfor deres kontroll, og gjør hva enn dere må gjøre for å ha det best mulig for deres egen del. Om det f.eks. innebærer å flytte ut, så skal dere ikke måtte føle dere forpliktet til å bo hjemme med ham. Kanskje vil dere også ha godt av litt støtte og rådgivning fra Pårørendesenteret i Oslo.
Om dere likevel vil, kan dere prøve å melde bekymring til legen hans. Dersom legen ikke er klar over  situasjonen, vil legen muligens kalle faren deres inn til en samtale. Men, husk altså at heller ikke legen kan gjøre så mye med mindre faren deres ikke ønsker noen endring. Alternativt er det også mulig å melde bekymring til NAV, som har myndighet til å vedta behandling under tvang, sett at de mener han fyller de nødvendige kriteriene.
Dere kan lese mer på våre sider for voksne barn av rusmisbrukere.